Tekstgrootte
Op Dalton IKC De Overlaat werken wij nauw samen met Cloudwise. Het platform dat zij aanbieden heet 'COOL portaal'. Om een zo effectief mogelijke leeromgeving te creëren is het 'COOL portaal’ zo ingericht dat leerlingen vanuit een app-overzicht snel bij de juiste software kunnen komen, waardoor er veel tijd is om op de juiste wijze te oefenen.Ook is het voor de leerkrachten een prettige omgeving want zij kunnen eenvoudig software klaarzetten voor de gehele groep, kleine groepjes of voor individuele leerlingen. Zo draagt ICT bij aan passend onderwijs. Om aan het bovenstaande goed vorm te geven hebben wij op Dalton IKC De Overlaat een breed scala aan digitale middelen. In elke groep is er een digibord aanwezig, die de leerkracht ondersteund bij de lesgevende taken. In de kleuterbouw maken wij gebruik van iPads. Elke kleutergroep heeft 3 iPads tot de beschikking om het onderwijs te verrijken. De leerlingen van groep 3 maken gebruik van Chrome-tabs. Dit zijn zeer praktische devices waarmee de leerlingen snel en effectief met de juiste software kunnen oefenen. Vanaf de groepen 4 werken de leerlingen op Chromebooks. Per 2 leerlingen is er 1 Chromebook beschikbaar. Het voordeel van werken op een Chromebook is dat deze snel opstarten en makkelijk in gebruik zijn. Hierdoor kunnen de leerlingen vooral de tijd investeren in het oefenen met de methodesoftware, creëren van werkstukken of het maken van verhalen enz.Daarnaast werken we vooral in de Google for Education omgeving. Leerlingen kunnen zo op elke plek en op elk device werken aan de taken die ze moeten uitvoeren. Ook is het makkelijk om materialen te delen met elkaar of de leerkracht en kunnen ze samenwerken aan opdrachten.Om door de hele school op de verschillende devices te kunnen werken, is er een goed werkend Wifi-netwerk aangelegd. Vanaf het schooljaar 22-23 zullen we ons ICT aanbod uitbreiden. We starten met het inzetten van Google for Kids, ontwikkelt door Cloudwise. Hiermee gaan we gericht oefenen met de Google applicaties om de leerlingen vaardiger te maken.
Ook zal mediawijsheid een plaats krijgen binnen ons ICT aanbod. Hiermee komen we tegemoet aan de 21-eeuwse vaardigheden van leerlingen. We starten het traject met het vaardig maken van leerkrachten en het vergroten van de kennis ten aanzien van mediawijsheid. Hierdoor kunnen zij deze kennis en vaardigheden beter overbrengen op leerlingen.
Dit alles doen we om tegemoet te komen aan onze visie op ICT-gebied, namelijk:
Kinderen kunnen verantwoord en verstandig op een educatieve manier omgaan met de technologie van nu, waarbij de leerkracht een sturende rol heeft en leerlingen van elkaar leren. De juiste technische middelen zorgen dat aan bovenstaande met plezier gewerkt kan worden. Het bijhouden van de administratie van de software moet ervoor zorgen dat leerlingen uitdaging vinden in het werken met deze software, zodat de educatieve waarde hoog blijft.